Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Nationalparkloven

Hvad kan der klages over? - § 29

Vedtagelse af en nationalparkplan kan påklages til Natur- og Miljøklagenævnet for så vidt angår såkaldt retlige spørgsmål.

Hvem kan klage - § 30

Klageberettiget er:

  • Miljøministeren
  • Enhver med retlig interesse i afgørelsen
  • Offentlige myndigheder, hvis interesser berøres af afgørelsen
  • Lokale og landsdækkende foreninger og organisationer, som har en væsentlig interesse i nationalparkens udvikling og drift
  • Landsdækkende foreninger og organisationer, som efter deres formål varetager væsentlige rekreative interesser, når afgørelsen berører sådanne interesser.

Natur- og Miljøklagenævnet kan kræve, at foreningerne eller organisationerne dokumenterer deres klageberettigelse ved indsendelse af vedtægter.

Hvordan klager man? - § 31

Klage skal indgives skriftligt til den myndighed, der har truffet afgørelsen, ved brug af Klageportalen.

Frist for at indgive klage - § 31

Klage skal være modtaget hos afgørelsesmyndigheden inden 4 uger fra den dag, afgørelsen eller beslutningen er meddelt. Hvis afgørelsen er offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen fra bekendtgørelsen.

Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller en helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.

Virkning af at der klages - § 32

En klage har ikke opsættende virkning, medmindre Natur- og Miljøklagenævnet bestemmer andet.

Indbringelse for domstolene

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse kan indbringes for domstolene. Der gælder ikke en frist for indbringelse af myndighedernes afgørelser for domstolene.

Uanset om der anlægges retssag, er man forpligtet til at rette sig efter Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse, indtil domstolen måtte bestemme noget andet.